Rupert Murdoch’s Sky bid to be investigated by UK regulator – The Guardian

Rupert Murdoch’s £11.7bn takeover bid for Sky is to be investigated by the media regulator to see if it gives the mogul too much control of news output in the UK and whether the Murdoch family are “fit and proper” owners following the phone-hacking scandal.

The culture secretary, Karen Bradley, has referred 21st Century Fox’s bid to buy the 61% of Sky it does not already own to Ofcom to investigate potential public interest issues on two grounds.

Ofcom, which will now have up to 40 working days to 16 May to report back to Bradley on the public interest concerns, will kick off its own concurrent review of whether Fox is “fit and proper” to take control of Sky’s broadcasting licence.

Bradley, who had previously said she was “minded” to refer the deal to Ofcom, told MPs she has issued a European intervention notice on the grounds of “media plurality and commitment to broadcasting standards” linked to the bid from Rupert Murdoch’s company.

Bradley, who confirmed the decision in a statement to MPs in the Commons on Thursday, said that she had received more than 700 representations about the deal from third parties, “the vast majority of which supported intervention”.

Ofcom will look at whether Fox’s takeover will raise issues of UK media plurality and concentration in Murdoch’s control.

The deal will give Murdoch full control of Sky News, as well as the Times, Sunday Times and Sun newspapers and radio group TalkSport, through separate company News Corp.

The second issue is whether Fox is committed to the required editorial standards, such as accuracy and impartial news coverage.

“None of the representations [made by Fox] have lead me to dismiss the concerns I have regarding the two public interest grounds I previously specified,” Bradley said.

In parliament Tom Watson, Labour’s shadow culture secretary, questioned whether Bradley’s referral on broadcasting standards grounds would give Ofcom the power to investigate issues including phone hacking and corporate governance failures within the Murdoch empire in the UK and the US.

“I was clear in my original ‘minded to’ letter and statement made to the House [of Commons] on 6 March that corporate governance was one of the issues I was referring the matter to Ofcom [about],” Bradley said. “I would expect them to look at that. Ofcom is an independent regulator. It is for Ofcom to decide what evidence they want to look at. They are open to look at what ever evidence they feel is appropriate to enable them to make their decision.”

Both Watson and fellow Labour MP Ed Miliband raised concerns that Ofcom’s 40-day time limit is not long enough to conduct a thorough “fit and proper” review.

Miliband, the former Labour leader, said that Ofcom’s “fit and proper” review conducted during the Murdoch’s last aborted bid for full control of Sky in 2010 took 15 months.

“Can [Bradley] assure us that if during this period if Ofcom seek more time or powers she will grant that request,” said Miliband in parliament on Thursday.

Bradley responded: “Ofcom have assured me they have the time and powers they need.”

She also rejected calls for the fit and proper test to be made a standard part of the public interest criteria in the Enterprise Act, and not sit with Ofcom.

“I did very carefully consider the representations made,” she said. “It is important an independent regulator looks at fit and proper and the government has grounds to intervene under the Enterprise Act. Those two have to be kept separate and we should not see government stepping into where the regulator should quite rightly sit.”

If Ofcom does not raise any concerns, Bradley must clear the bid.

However, if the regulator cites problems she must decide whether to accept an undertaking from Fox to address them.

Opponents of the bid have raised concerns that Murdoch, who also owns the rightwing Fox News, will use his influence to drive the news agenda and that there is a risk of the “Foxification” of Sky News.

Murdoch critics have called for the bid to be blocked while rival broadcasters are expected to lodge complaints and make representations in the UK and Europe – the European commission is also examining the deal – after expressing concerns that a Fox/Sky combination will dominate bidding for top-flight sport, TV shows and movies.

Fox News, which is also broadcast in the UK, has fallen foul of the regulator a number of times through editorial lapses. Last year, Ofcom criticised a Fox News programme for breaching the UK code when a guest said Birmingham was a city “where non-Muslims just simply don’t go”.

Ofcom, which has already said that Fox taking over Sky’s licence would warrant such a review, launched a “fit and proper” investigation following Murdoch’s previous attempt to takeover Sky back in 2010.

The investigation found that Sky remained a “fit and proper” owner of a broadcast licence, despite the phone-hacking affair that embroiled the now-defunct News Corporation, then the parent of Fox and Murdoch’s UK newspapers.

However, it published a scathing assessment of James Murdoch – then the chief executive of his father’s UK newspaper group and chairman of Sky – finding that his conduct repeatedly fell short of the standards expected.

The political fallout ultimately resulted in Rupert Murdoch withdrawing his bidand James standing down as chairman of Sky and quitting the UK newspaper business to run Fox, the film and TV operation, from the US.

Rupert Murdoch subsequently spun off the publishing and newspaper assets into a separate company, News Corp, and film and TV into 21st Century Fox, with independent boards, in part a corporate governance measure to facilitate another tilt at Sky.

James Murdoch, the chief executive of Fox, was reappointed as the chairman of Sky last year. In October, he had to rely on the support of Fox, Sky’s largest shareholder, to win approval for his return after more than 50% of independent shareholders voted against his reappointment.

At the time of the last bid the Murdochs agreed a deal to spin off Sky News to allay media plurality concerns. This time James Murdoch has stated that he does not believe any “meaningful concessions” will need to be made to get the deal through.

In a letter to Bradley during the 10-day period she has had to review whether to refer the bid to Ofcom, Fox argued that in the six years since the aborted bid the media landscape has changed beyond recognition.

The company says that media plurality is flourishing with the rise of digital rivals such as Google and Facebook and news distributors and new outlets such as Vice, Buzzfeed and Huffington Post, while newspaper sales decline.

It also argues that splitting the publishing and TV and film operations into two companies solves corporate governance, competition and plurality issues.

However, opponents argue that the Murdoch family will still be the ultimate owner of both newspaper and TV assets in the UK and that will give them too much control over UK news media.

Fox has also pledged to keep Fox News at arm’s length and “continue to broadcast news under the Sky brand maintaining its excellent record of compliance with the Ofcom broadcasting code”.


Write a Reply or Comment:

Your email address will not be published.*